Všechny reference

Rodinný pivovar Zichovec

Přenastavili jsme strukturu nákladů ve financích, a řekli si, jak dělat rozpočet (plán / skutečnost).

Vyřešili jsme metodu detailní kalkulace nákladů na výrobek s přiměřeně řešenou alokací režijních nákladů.

Vyčištěná data v TPV, plánování, řízení výroby, a v kalkulacích dotáhli až do hodnocení ziskovosti každého výrobku a každé činnosti.

O společnosti

Malý rodinný pivovar s hospůdkou vznikl v roce 2012 v malebné obci Zichovec na Lounsku. Od roku 2016 se pivo vyrábí v Lounech v bývalé tankové střelnici, zrekonstruované na moderní pivovar, který hodně experimentuje, zakládá si na originalitě, a na znalostech mnoha tajemství, která vaření piva po staletí obklopují.

S Vláďou jsme se naučili, jak lépe řídit firmu, jak to udělat, aby výstupy z účetnictví byly aktivním nástrojem pro klíčové lidi. Nastavili jsme kalkulaci výrobku a všech režií spojených s vývojem, výrobou a distribucí našeho piva tak, že dobře rozpoznáme, které výrobky a které činnosti nám přinášejí zisk a které ne.

Ondřej Husák, ředitel

Výchozí situace klienta

Rozpočet si dělal ředitel firmy hrubě na několik čísel a nesdílel ho s dalšími lidmi ve vedení. Standardní účetní osnova nečlenila náklady na přímé (variabilní), a u režií nebylo možno přiřadit jednoznačně odpovědnost za jejich jednotlivé složky. Kalkulaci plánovaných výrobních nákladů umožňoval technologický SW pro výrobu. Skutečné náklady byly ukryty v datech ERP systému. Různé způsoby distribuce piva nesly výrazně rozdílné distribuční náklady, což zkreslovalo informaci, na čem se vydělávají peníze.

Co potřebovala firma vyřešit

  • Hlavním cílem bylo zapojení klíčových lidí z vedení firmy do práci na rozpočtu a následně převzetí odpovědnosti za jeho plnění.
  • Dalším cílem bylo provázat čísla z výsledovky firmy do kalkulace nákladů tak, aby v nákladech na hektolitr piva byly transparentně pokryty všechny složky nákladů.
  • Z těchto informací pak odvozovat produktovou a cenovou politiku a distribuční kanály.

Jak jsme pomohli

  • Veškeré náklady z výsledovky (z účetní osnovy) se přiřadily do jedné z kategorií: materiál, přímé mzdy, režie logistiky, výrobní, správní, marketingová a samostatně jednotlivé prodejní kanály.
  • Neudržovaná data v ERP systému o materiálech a výrobních nákladech jsme na všech standardních produktech zkorigovali a nastavili kalkulační vzorce. Na vzorových datech za poslední 3 pololetí jsme ověřili, že nám kalkulace všech vyrobených výrobků odpovídá kontrolnímu součtu, což je zkorigovaná výsledovka firmy.
  • Nad výsledky jsme definovali metodiku, jak dělat rozpočet a průběžně hodnotit dosahování stanovených cílů. Z toho také vyplynula diskuze nejen o cenové politice, ale o strategii dalšího rozvoje firmy.
  • Také v Zichovci se ukázalo, že pro kalkulace výrobních nákladů platí obecné principy, ale v každé firmě se pak rozhoduje, na jaký detail přiřazovat práci jednotlivých lidí. V pivovaru, kde většina lidí dělá více činností souběžně, byly tyto diskuze velmi zajímavé.

Další reference