Stanovení cíle
Bez toho, abychom si vyjasnili, kde jste a kam směřujete, se obtížně dělají důležitá rozhodnutí.
- Současný stav?
- Co chceme zlepšit?
- Cílový stav?
- Umíme to měřit?
Organizační struktura
Firmy bývají buď produktově, nebo procesně, nebo projektově organizované. Je dobré, když každý ví, co se od něj očekává a kdo to od něj očekává.
- Co jsou výstupy (produkty) vašich hlavních útvarů?
- Jakou nese odpovědnost interní dodavatel vůči internímu zákazníkovi?
Produkty / služby
Flexibilita je častá konkurenční výhoda českých firem. Má flexibilita a improvizace u vás nějaké hranice?
- Jaký je váš sortiment?
- Jak vzniká?
- Jak zaniká?
- Jaké jsou klíčové produkty, které vás živí?
Jak stanovujete cenu a termín dodání?
Nabídnout správnou cenu a termín je jedním z klíčů k úspěchu. Oba parametry jsou zatíženy rizikem, že kalkulace nakonec nevyjde.
- Jak poznáte, zda vám cena výrobku pokryla všechny přímé i nepřímé náklady?
- Do jakého detailu kalkulace spolehlivě vidíte?
- Mají standardní produkty standardní dodací lhůtu?
- Jak probíhá prověření zdrojů a potvrzení zakázky?
- Kolik vašich zakázek je dodáno včas?
Plán, rozpočet, kalkulace
Umět si dopředu říci, jaké zdroje pro vaše záměry potřebujete, bývá důležité. Důležité je i umět včas reagovat, když se situace vyvíjí jiným směrem.
- Kdo se podílí na tvorbě rozpočtu?
- Kdo odpovídá za oblasti výnosů a nákladů? Kdo za cash-flow?
- Kdo stanovuje ceny výrobků? Na základě čeho?
Plánování výroby
Principy řízení zdrojů a jejich bilance jsou obecně platné jako fyzika. Přesto je to v každé firmě trochu jiné. Proces je různě rozvětvený, existují různá úzká místa, kritické zdroje jsou různého typu.
- Na jaké období dopředu plánujete výrobu?
- Existuje něco jako střednědobý, krátkodobý a operativní plán?
- Plánujete výrobky, jejichž přesná specifikace bude stanovena později?
Motivace, odměňování
Pohyblivá složka mzdy je jen jednou z forem motivace. I když je malá, a lidem budete srozumitelně sdělovat, za co ji dostávají, má to smysl. Ale jsou i další důležité formy motivace.
- Vědí vaši lidé, za co a jak jsou odměňováni?
- Mohou ovlivnit výsledky a odměny za svou práci?
- Je pohyblivá složka mzdy navázána na cíle, které chcete zlepšovat?
- Nasloucháte svým lidem?